הרפורמה בביטוח הרכב נועדה בין היתר להוזיל את הפוליסות לביטוח הרכב, להגביר את השקיפות, ולאפשר לחברות הביטוח לשווק מוצרים חדשים כמו ביטוח low cost, וכן פוליסות ייעודיות המאפשרות למבוטחים לתקן נזקי תאונות קלות ללא צורך ברישום תביעה ועוד.
השינויים הצפויים אמורים להשפיע על הכיס של כל אחד ואחת מאיתנו.
הרפורמה בביטוח הרכב
הרפורמה החדשה יוצאת לדרך לאחר הסדרת מערכת היחסים בין חברות הביטוח, שמאי הרכב והמוסכים המתקנים את הרכבים.
חשוב לציין כי בשנים האחרונות גברו התלונות בקרב המבוטחים נגד חברות הביטוח בגלל העלייה המשמעותית שחלה במחירי הביטוח לרכב לאור ריבוי התביעות, ועקב החשש מצד המבוטחים להגיש תביעות ולהפעיל את הביטוח לתיקון נזקי רכוש, כיוון שידוע שהפעלת הביטוח גורמת לייקור הפרמיה כאשר המבוטח מחדש את פוליסת ביטוח הרכב.
עיקרי רפורמת ביטוח הרכב החדשה
רשות שוק ההון פרסמה באמצע מאי 2019 טיוטה הכוללת הוראות חדשות לגבי ביטוחי הרכב. למעשה, רשות שוק ההון עדכנה את חברות הביטוח וציבור המבוטחים בעיקרי הרפורמה החדשה המתכוננת לצאת לדרך בקרוב (נעדכן על כך בהמשך) ומיועדת בין היתר להוזיל את הפוליסה ולחסוך כ-300 מיליון שקל בשנה לצרכנים.
- חברות הביטוח ישווקו פוליסות ביטוח רכב ב-3 רבדים: ביטוח מורחב, בסיסי ומוזל.
- חברות הביטוח ישווקו פוליסות ביטוח רכב המכסות תיקון נזקי תאונות קלות ללא רישום תביעה.
- חברות הביטוח חייבות להציע ללקוחות פוליסה ייעודית המאפשרת למבוטח לבחור את המוסך בו הוא מעוניין לתקן את רכבו, וזאת ללא השפעה על דמי ההשתתפות העצמית.
- מרגע כניסתה של הרפורמה בענף הביטוחים לרכב, חברות הביטוח נדרשות להציג את ההבדלים בין הפוליסות השונות, ובעיקר עליהן להציג את ההבדלים בגובה ההשתתפות העצמית, עלות הפרמיה, אופן תיקון הרכב ובחירת השמאי.
- חברות הביטוח מחויבות לשקיפות גבוהה כלפי המבוטחים, עליהן לשקף את המשמעות הכלכלית של הגשת תביעה ופגיעה באישור העדר תביעות עתידי, לדוגמה כיצד הגשת תביעה משפיעה על גובה הפרמיה או על האפשרות לחדש ולרכוש מחדש את הפוליסה בעתיד.
- הרפורמה החדשה בביטוחי הרכב מבטלת את רשימות השמאים הקיימות אצל חברות הביטוח, וכל מבוטח יהיה רשאי לבחור שמאי באופן אקראי.
- הרפורמה מבטיחה את הרחבת רשימת המוסכים הנמצאים בהסדר עם חברת הביטוח, במטרה לעודד תחרות בין מוסכים וכדי לשפר את איכות השירות והתיקונים.
- הרפורמה נועדה בין היתר גם ליצור תחרות בין חברות הביטוח שתגרום להן להגיע להסדר עם מוסכים איכותיים יותר.
הרפורמה החדשה בביטוחי הרכב צפויה לחסוך לציבור המבוטחים בישראל כ-300 מיליון ₪ בשנה. בנוסף, הרפורמה מחזקת את האובייקטיביות של השמאי לאור המצב הקיים שיצר ניגוד עניינים בין השמאים לחברות הביטוח והמוסכים.
כמו כן, הרפורמה הגמישה והחדשנית עתידה להגביר את השקיפות כלפי המבוטחים, לעודד את כל הגורמים המעורבים לספק שירות איכותי ויעיל יותר, והרפורמה עתידה להגביר את התחרות ולמזער את ניגודי העניינים שפגעו עד היום רק במבוטחים.
פתרון בעיית התביעות בביטוח הרכב
בענף ביטוחי הרכב יש שילוש מקודש בין שלושה גורמים הקשורים ותלויים זה בזה – חברת הביטוח, שמאי רכב ומוסך. הרפורמה החדשה נועדה להסדיר את מערכת היחסים הבעייתית בין שלושת הגורמים ולצמצם את בעיית ניגוד העניינים שנוצרה ביניהם.
אחת הבעיות העיקריות עמן התמודדו במשך זמן רב ברשות שוק ההון, היא בעיית התביעות. עד להסדרת הרפורמה החדשה נאלצו רבים מהמבוטחים להימנע מהגשת תביעות לתיקון נזקי תאונות קלות, כיוון שהגשת תביעה גרמה לעלייה משמעותית בפרמיה כאשר המבוטח חידש את הפוליסה.
חשוב לדעת כי לא מעט מבוטחים התלוננו בשנים האחרונות על עליית הפרמיה בצורה חדה לאחר שהם הפעילו את הביטוח לצורך תיקון נזקים שנגרמו לרכב. מעבר לכך, חברות הביטוח סירבו לשווק פוליסות ביטוח מקיף לנהגים שהגישו מספר תביעות, וחלקן הציעו ביטוח רכב מקיף במחיר גבוה במיוחד.
ריבוי התלונות על כך שצרכנים לא הצליחו לרכוש ביטוח מקיף במחיר סביר בגלל הגשת תביעות קודמות, הובילה את רשות שוק ההון לחייב את חברות הביטוח לשקף לציבור המבוטחים את המשמעות הכלכלית של הגשת תביעה ושמירה על תקינות אישור העדר תביעות בביטוח הרכב.
למעשה, בהתאם לעקרונות הרפורמה החדשה, חברות הביטוח מחויבות כעת לשקף את המשמעות הכלכלית של הגשת תביעה הן בעת רכישת הפוליסה והן בעת הגשת התביעה.
אגב, רשות שוק ההון מחייבת את חברות הביטוח להציג נתונים נוספים באתר שלהן כמו דירוג שביעות הרצון של המבוטחים במדד השירות של חברות הביטוח. לכן, כאשר רוכשים פוליסה לרכב או מחדשים את הביטוח לרכב, חשוב להתייחס גם למדד השירות של חברות הביטוח.
כיצד הרפורמה החדשה בביטוחי הרכב מטפלת בבעיית השמאים?
כאמור, עד להטמעת הרפורמה החדשה, חברות הביטוח שיתפו פעולה עם שמאי רכב המועדפים עליהן, ולכל חברה הייתה את נבחרת השמאים שלה.
הסיטואציה גרמה לניגוד עניינים בין חברות הביטוח לשמאי הרכב כיוון ששמאים היו נתונים ללחץ מצד חברות הביטוח, והתגלו מקרים בהם שמאי רכב דיווחו על פחות נזק שנגרם לרכב בתאונה כדי לשרת את האינטרסים של החברה המבטחת, ובעיקר כדי להמשיך לקבל עבודה וליהנות מפרנסה טובה מחברת הביטוח.
הרפורמה החדשה נועדה לשפר את השירות למבוטחים בחברות הביטוח ולייעל את התהליך המתקיים בין שלושת הגורמים – חברת הביטוח, שמאי ומוסך.
לאור העקרונות החדשים של הרפורמה חברות הביטוח חייבות ליצור מנגנון המאפשר למבוטחים לבחור שמאי רכב באופן אקראי, ולא בהתאם לאינטרסים של חברת הביטוח. לכן, הרפורמה יוצרת מנגנון מאזן בין חברות הביטוח לשמאים ולמוסכי ההסדר, והמבוטחים יכולים למצות את הזכויות שלהם באופן מיטבי יותר.
דירוג מוסכים על פי דירוג ציונים
הרפורמה בביטוח הרכב מטפלת גם בצלע השלישית – מוסכי ההסדר. כדי לאפשר למבוטח להחליט נכון ובאופן מושכל ואחראי היכן לתקן את רכבו הוחלט ברשות שוק ההון להנהיג דירוג מוסכים על פי סולם ציונים המודד בין השאר את שביעות רצון הלקוחות שקיבלו שירות בכל מוסך עמו יש לחברת הביטוח הסכם מוסדר.
דירוג המוסכים נועד להגביר את השקיפות בענף ולסייע לציבור המבוטחים לקבל שירות יעיל ואיכותי יותר על ידי חברות הביטוח והמוסכים. הדירוג החדש של המוסכים נועד בין השאר לגרום לתחרות בריאה בין המוסכים השונים, למנוע ניגודי עניינים, לשפר את השירות למבוטחים וכמובן להוזיל עלויות.
ראוי לציין כי מבוטחים רבים התלוננו בשנים האחרונות על טיפול לא מקצועי ושירות לקוי במוסכי ההסדר, לכן הוחלט לדרג את איכות התיקון ורמת השירות במוסכים, וכדאי להתייחס לציון של המוסך כאשר צריכים להפעיל את הביטוח ולהחליט היכן לתקן את הרכב.
הוזלת עלויות הביטוח
ביטוח רכב נחשב להוצאה כספית גבוהה ומשמעותית בקרב משפחות בישראל, ומבוטחים רבים התלוננו במשך שנים כי הם סובלים מעלייה משמעותית בפרמיה מדי שנה, למרות שהם מקפידים על נהיגה זהירה ואינם מעורבים בתאונות.
בעיה נוספת ממנה סבלו מבוטחים רבים היא החשש להגיש תביעה ולהפעיל את הביטוח כאשר צריך לתקן נזק קל יחסית שנגרם לרכב.
לכן, הרפורמה החדשה מטפלת גם בבעיית עלויות הביטוח, וההוראות החדשות של רשות שוק ההון מחייבות את חברות הביטוח לשווק ביטוח low cost ופוליסות המאפשרות למבוטחים לתקן את רכבם ללא רישום תביעה.
כאמור, שיווק פוליסות לואו קוסט ופוליסות המאפשרות לתקן את הרכב ללא רישום תביעה צפוי לחסוך הרבה כסף למבוטחים העומדים לחדש את הביטוח בעתיד הקרוב.
כמו כן, ההוראות החדשות צפויות להוזיל את עלויות הביטוחים לרכב, ומבוטחים שהפעילו את הביטוח יוכלו לרכוש פוליסה חדשה במחיר נמוך במאות עד אלפי שקלים לעומת המצב כיום. אנחנו, בסוכנות הביטוח אנגלמן ובניו, ממשיכים לעקוב אחרי הרפורמה וההוראות המפורסמות על ידי רשות שוק ההון.
אנו משווקים את מוצרי הביטוח בהתאמה מושלמת לצורכי ולמאפייני המבוטח, מלווים אותו לכל אורך הדרך ומטפלים במהירות ובמקצועיות בכל בקשה והגשת תביעה. לפרטים נוספים צרו עמנו קשר בטלפון או השאירו הודעה ואנו נחזור אליכם בהקדם!
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם האפשרי