שימו לב! הגעתם לאתר של סוכנות ביטוח ולא של הפיקוח על הביטוח. כתבנו את המאמר הזה לידיעה ולשירות הציבור בלבד. יש ליצור קשר עם הגורמים הרלוונטיים במאמר זה ולא לפנות אלינו.
מי הוא המפקח על הביטוח? מטעם איזה חוק או ארגון הוא פועל? ומה תפקידו בפועל?
ענף הביטוחים בישראל הוא ענף גדול מאוד הכולל חברות ביטוח רבות אשר נותנות שירותי ביטוח בתחומים שונים. חברות הביטוח וסוכני הביטוח מכירים היטב את התחום שכולל ידע רחב מאוד ועם המון פרטים שהאזרח הקטן לא תמיד מבין בהם.
על מנת לעזור לאזרחי המדינה בתחום זה וגם לאפשר מידע זמין וחופשי אשר מגיע לכל אזרח בכפוף לחוק חופש המידע, תשנ"ח 1998, משרד האוצר בממשלת ישראל, הקים גוף שנקרא המפקח על הביטוח. כיום בראש גוף זה עומד המפקח עמית גל.
הממונה על הביטוח מוסמך לדאוג לאינטרסים של המבוטחים בישראל בעזרת בירור תלונות בנושאי קופות גמל, קרנות פנסיה, סוכני ביטוח ויועצים פנסיונים. במגביל, על המפקח לוודא שחברות הביטוח נותנות שירות הוגן לצרכנים ושמערכת הביטוח שומרת על יציבותה.
כחלק מעבודת הפיקוח, על המפקח לעסוק בהבטחה ומיצוי זכויות המבוטחים בישראל החל ממועד רכישת הביטוח ועד מיצוי הזכויות של המבוטח במצבי תביעות וחסכונות כספיים. כמו כן, עליו לפרסם נהלים והחלטות אשר שוק הביטוח מחויב להן לצורך ההתנהלות התקינה בענף זה.
חברות הביטוח עובדות מול גוף זה ומאשרות דרכו תוכניות ביטוח חדשות, שינויים של תוכניות קיימות וכמו כן צריכות לעמוד בביקורות ניהול תקין כדי לקבל רישיון לביטוח. גוף זה גם אחראי על הענקת רישיונות של סוכני ביטוח, יועצים פנסיונים וכד'.
מה תפקידה של המחלקה לתלונות הציבור במפקח על הביטוח?
למפקח על הביטוח יש מחלקה שנקראת היחידה לפניות הציבור ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון אשר נמצאת תחת ניהולו של הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון.
מחלקה זו מקבלת פניות הקשורות לנושאי הביטוח של אזרחים ומטפלת בכל הסוגיות של הבטחת זכויות המבוטח בעת רכישת פוליסת ביטוח או מוצר פנסיוני אחר, במהלך קבלת השירות של הביטוח הפנסיוני או הפוליסות השונות, טיפול בתביעות במצבים השונים והבטחת זכויות האזרח על כספי החיסכון שלו.
אזרחים פונים ליחידה זו גם לצורך קבלת מידע כללי בתחום. חשוב לציין כי היחידה אינה עוסקת בייעוץ או חוות דעת משפטיים ואינה ממליצה על גוף ביטוח כזה או אחר.
מדוע כדאי להתלונן אם יש עוול מול חברת הביטוח?
מבוטחים לעיתים נתקלים בסוגיות שונות מול חברות הביטוח וסוגיות אלו לא תמיד נפתרות בצורה הוגנת. על מנת להבטיח שפנייתכם תטופל בצורה הוגנת ונכונה, מומלץ לפנות ליחידה לתלונות הציבור על מנת לקבל מידע או להגיש תלונה במידת הצורך.
מבוטח שמעוניין להגיש תלונה על חברת ביטוח, יכול לפנות ליחידה לפניות הציבור. לאחר קבלת התלונה, היחידה תגיש את סיפור המקרה לחברת הביטוח עליה התקבלה הפניה ותבקש את תגובתה בתוך 30 יום. לאחר התגובה ובחינת המקרה יבקש המפקח על הביטוח מחברת הביטוח לתקן את הליקויים השונים מול המבוטח.
חשוב להבין כי המפקח על הביטוח הוא לטובת המבוטחים, תלונה למפקח על הביטוח על חברת ביטוח מסוימת תשפיע על מדד השירות של חברה זו ותוריד לה ציון. כמו כן, כאשר מדובר במקרה תלונה חמור מאוד, המפקח על הביטוח יכול לשלול את רישיון הביטוח של הסוכן או החברה ואף לנקוט בקנסות וסנקציות נוספות.
מדריך להגשת תלונה ליחידה לפניות הציבור
יש ארבעה שלבים עיקריים בעת הגשת תלונה לפניות הציבור משרד האוצר, עליהם נפרט בהמשך:
- בחירת טופס לתלונה מהאתר של משרד האוצר בכתובת: https://mof.gov.il/hon/Consumer-Information/Pages/Public-Inquiries.aspx
- בדיקה שכל הפרטים החשובים נמצאים
- שליחת הטופס באמצעות דרכי הקשר
- בדיקת מצב סטאטוס הפניה
טפסים להגשת תלונה:
יש לבחור בטופס אשר רלוונטי לפניה שלכם:
אלו פרטים חשוב לכלול בתוך פניית תלונה:
- פרטים של מגיש התלונה: שם, מספר תעודת זהות, כתובת למשלוח דואר, מספר טלפון וכתובת מייל.
- פרטים מזהים מול חברת הביטוח: מספר פוליסה, מספר תביעה, פרטי חשבון קופת גמל (במידה והתלונה היא לגבי קופת הגמל).
- פרטים של מגיש התלונה: שם, מספר תעודת זהות, כתובת למשלוח דואר, מספר טלפון וכתובת מייל.
- פרטים מזהים מול חברת הביטוח: מספר פוליסה, מספר תביעה, פרטי חשבון קופת גמל (במידה והתלונה היא לגבי קופת הגמל).
- פרטים של חברת הביטוח עליה מגישים את התלונה: שם חברת הביטוח, קרן הפנסיה, שם קופת הגמל. ולגבי סוכני ביטוח ויועצים פנסיונים לציין: שם פרטי, שם משפחה, כתובת מייל, מספר תעודת זהות ומספר טלפון.
- תיאור הפניה: לתאר באופן קצר את נושא הפניה והסיבה לפניה.
- צירוף מסמכים: יש לצרף צילום של מסמכים הקשורים לפניה.
- פניה ועזרה בשביל אדם אחר ולא בשם הפונה עצמו: יש לצרף ייפוי כוח מהמבוטח ולכלול בו שם פרטי, שם משפחה, ומספר תעודת זהות של המבוטח שבשמו מוגשת התלונה.
- פניה באמצעות עורך דין של הלקוח: יש לצרף יפוי כוח.
מתי תלונות לא יטופלו?
- במידה ולא צירפתם יפוי כוח
- במידה והפניה היא בעילום שם
- במידה וחסרה תעודת זהות של בעל הפוליסה
דרכי יצירת קשר לצורך קבלת מידע או הגשת תלונה:
- לפנות דרך המערכת המקוונת באתר: https://pe.cma.gov.il/
- לשלוח תלונה או בקשה לקבלת מידע באמצעות הפקס 02-5695352
- לפנות לדואר אלקטרוני Panats-sh@mof.gov.il
- לפנות באמצעות שירות הדואר הרגיל לכתובת: המפקח על הביטוח, מחלקת פניות הציבור- רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון. בכתובת: רחוב – עם ועולמו 4 ירושלים, מיקוד – 9546304
מעקב והמשך הטיפול בפניה שלכם
- פניה נקלטת במערכת של היחידה לפניות הציבור
- היחידה פותח תיק עבור הפניה
- הפונה מקבל הודעה על פי הפרטים ששלח שהפניה התקבלה ויכול בכל רגע נתון להיכנס ולבדוק את הסטאטוס שלה באתר
- הפניה מסווגת לפי שלוש קטגוריות:
- תלונה – מועברת לחברה שעליה נפתחה התלונה והם צריכים לענות ישירות למבוטח עם העתק ליחידה לפניות הציבור תוך 30 יום.
- פנית מידע או שאלה – מטופלת ישירות דרך היחידה
- פנית העתק – פניה שהמבוטח פנה בתלונה לחברת הביטוח עם העתק ליחידה לפניות הציבור. פניה זו מוגדרת ביחידה כפניה לידיעה בלבד. על מנת שהטיפול יופנה ליחידה לפניות הציבור, יש לפנות אליהם ישירות על פי השלבים שציינו במדריך.
לסיכום, כל חברת ביטוח כיום מחויבת לפעול על פי הכללים של משרד האוצר המפקח על הביטוח ולעבור רישוי מסודר על פי הפרמטרים המקובלים.
סוכנות הביטוח אנגלמן ובניו היא סוכנות ביטוח רשמית ובעלת רישיון במשרד האוצר, כתבה זו נכתבה לשירות הציבור. הלקוחות שלנו יכולים לקבל אצלנו מוצרי ביטוח שונים ומגוונים במחירים משתלמים והוגנים. אנו לא מתפשרים על שירות ומאמינים במקצוענות, אמינות והוגנות בענף הביטוח. אם אתם זקוקים לפתרונות ביטוחיים עבורכם, נשמח שתפנו אלינו.
שימו לב! הגעתם לאתר של סוכנות ביטוח ולא של הפיקוח על הביטוח. כתבנו את המאמר הזה לידיעה ולשירות הציבור בלבד. יש ליצור קשר עם הגורמים הרלוונטיים במאמר זה ולא לפנות אלינו.
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם האפשרי